Cloudflare publiceert Top Internet Trends voor 2023

Nieuwe gegevens onthullen top Generative AI-sites, ranglijsten van de populairste sociale mediaplatforms en de sectoren die het doelwit zijn van bedreigingsactoren

San Francisco, CA, 12 december 2023Cloudflare, Inc. (NYSE: NET), het toonaangevende bedrijf op het gebied van connectiviteitsclouds, heeft vandaag zijn vierde jaarlijkse Year in Review gepubliceerd, waarin wereldwijde inzichten in internet en beveiligingstrends worden verkend, en er dieper wordt ingegaan op de populairste internetservices van 2023.

Internet is waarschijnlijk het meest alomtegenwoordige aspect van het moderne leven. Cloudflare's Year in Review onthulde dat er alleen al in 2023 een toename was van 25% in wereldwijd verkeer, zonder tekenen van vertraging. Deze groei onderstreept de afhankelijkheid van internetdiensten voor het faciliteren en ondersteunen van vitale systemen en taken, zoals het ondersteunen van wereldwijde digitale economieën, het mogelijk maken van netwerken in de gezondheidszorg, het in stand houden van de bedrijfscontinuïteit voor bedrijven, en uiteindelijk het verbinden van mensen met hun gemeenschappen.

Enkele van de grootste hoogtepunten van 2023 zijn:

• Populairste internetservice: Google stond voor het tweede jaar op één, gevolgd door Facebook (#2), Apple (#3), en TikTok (#4).
  • Meest populaire sociale media-platform: Facebook kwam als eerste binnen en versloeg de koploper van 2022, TikTok (#2), gevolgd door Instagram (#3) en Twitter/X (#4).
  • Populairste generatieve AI-service: OpenAI stond op één in deze nieuwe categorie, gevolgd door Character AI (#2), Quillbot (#3) en Hugging Face (#4).
  • Meest getroffen sector: Criminelen voerden het vaakst aanvallen uit op financiële organisaties, wereldwijd.
  • Meest voorkomende cyberbedreigingen: Misleidende koppelingen en afpersingspogingen in schadelijke e-mailberichten waren de twee meest gebruikte aanvalstypen.
  • Waargenomen internetstoringen: In 2023 waren er wereldwijd meer dan 180 internetstoringen – vergeleken met meer dan 150 in 2022 – waarvan vele het gevolg waren van door de overheid opgelegde regionale en nationale afsluitingen van internetconnectiviteit.

“We zijn allemaal afhankelijk van het internet en Cloudflare's wereldwijde netwerk, een van de grootste ter wereld, is uitgegroeid tot een pijler van de kritieke infrastructuur waar de digitale wereld op vertrouwt”, zegt Matthew Prince, CEO en medeoprichter van Cloudflare. “Onze unieke rol op het internet stelt ons in staat om de eb en vloed van online populariteit en opkomende technologische trends in real-time te zien - zoals de explosieve groei van AI en het versnelde wereldwijde gebruik van Starlink. Het is onze verantwoordelijkheid om transparant te zijn en de gegevens en perspectieven van rapporten zoals ons Year in Review te delen om de online wereld beter geïnformeerd, veerkrachtiger en veiliger te maken.”

Deze gegevens zijn afkomstig van Cloudflare Radar, een gratis tool waarmee iedereen wereldwijde trends en inzichten op het internet kan bekijken. Radar wordt aangedreven door gegevens van het wereldwijde netwerk van Cloudflare (een van de grootste ter wereld, dat meer dan 310 steden omvat in meer dan 120 landen) en geaggregeerde en geanonimiseerde gegevens van Cloudflare’s 1.1.1.1 openbare DNS-resolver, op grote schaal gebruikt als een snelle en privé manier om op het internet te surfen.

Bekijk de onderstaande bronnen voor meer informatie over Cloudflare's Year in Review:

Cloudflare wordt aangedreven door een van ’s werelds grootste en meest verbonden netwerken en blokkeert dagelijks miljarden bedreigingen online voor haar klanten. Miljoenen organisaties vertrouwen erop - van de grootste merken tot ondernemers en kleine bedrijven tot non-profitorganisaties, humanitaire groepen en overheden over de hele wereld.

Kom meer te weten over Cloudflare’s connectiviteitscloud op cloudflare.com/connectivity-cloud. Meer informatie over de nieuwste internettrends en inzichten vindt u op https://radar.cloudflare.com.

Dit persbericht bevat toekomstgerichte uitspraken zoals bedoeld in Sectie 27A van de Securities Act van 1933, zoals gewijzigd, en Sectie 21E van de Securities Exchange Act van 1934, zoals gewijzigd, welke uitspraken aanzienlijke risico's en onzekerheden met zich meebrengen. In sommige gevallen kunt u toekomstgerichte verklaringen herkennen aan woorden als “kunnen”, “zullen”, “zouden moeten”, “verwachten”, “verkennen”, “plannen”, “anticiperen”, “zouden kunnen”, “voornemen”, “doel”, “project”, “overwegen”, “geloven”, “schatten”, “voorspellen”, “potentieel” of “doorgaan” of de negatieve equivalenten van deze woorden, of andere soortgelijke termen of uitdrukkingen die Cloudflare's verwachtingen, strategie, plannen of bedoelingen betreffen. Niet alle toekomstgerichte uitspraken bevatten echter deze identificerende woorden. Toekomstgerichte uitspraken uitgedrukt of geïmpliceerd in dit persbericht omvatten, maar zijn niet beperkt tot, verklaringen met betrekking tot Cloudflare's producten en technologie, Cloudflare's technologische ontwikkeling, toekomstige activiteiten, groei, initiatieven of strategieën en opmerkingen van Cloudflare's CEO. Daadwerkelijke resultaten kunnen wezenlijk verschillen van die vermeld of geïmpliceerd in toekomstgerichte verklaringen door een aantal factoren, waaronder maar niet beperkt tot risico's die worden beschreven in Cloudflare's filings bij de Securities and Exchange Commission (SEC), waaronder Cloudflare's Quarterly Report on Form 10-Q ingediend op 3 augustus 2023, evenals andere filings die Cloudflare van tijd tot tijd kan doen bij de SEC.

© 2023 Cloudflare Inc. Alle rechten voorbehouden. Cloudflare, het Cloudflare-logo en andere Cloudflare-merken zijn handelsmerken en/of geregistreerde handelsmerken van Cloudflare, Inc. in de VS en andere rechtsgebieden. Alle andere merken en namen waarnaar in dit document wordt verwezen, kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.